تبیان، دستیار زندگی

چگونه دندان درد را به روش خانگی درمان کنیم؟

یکی از شایع ترین دردهای طاقت فرسا، دندان درد می باشد که ممکن است در هر زمان و معمولا بدون هشدار و علائم قبلی اتفاق بیفتد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دندان درد

دندان درد زمانی به وجود می آید که اعصاب قسمت ریشه دندان و یا اطراف آن تحریک شوند. عفونت‌های دندانی، خرابی دندان‌ها و کشیدن دندان از عوامل اصلی درد دندان هستند.

بعضی مواقع، درد در قسمت‌های دیگر که بیشتر شامل مفصل فک، درد گوش، دردهای سینوسی و گاهاً مشکلات قلبی هستند، به دندانها انتشار پیدا می‌کند. رشد و تکثیر باکتری‌ها در دهان می‌تواند باعث بیماری‌های لثه و خرابی‌های دندان و در نتیجه درد دندان شوند.

دندان درد معمولا به دلیل پوسیدگی دندان، عفونت، شکستن یا افتادن دندان و تحلیل لثه در نواحی فک یا ریشه دندان احساس می‌شود. اگر درد دندان بیش از یک تا دو روز طول بکشد باید خیلی فوری برای درمان به دندانپزشک مراجعه کرد.

علائم دندان درد


گاهی ممکن است نسبت به محرک‌های فشار، سرما و گرما درد شدیدی در دندان به وجود بیاید  که گاهی تا پانزده ثانیه پس از تحریک نیز باقی بماند. درد دندان ممکن است به گونه‌ها، گوش و فک هم راه پیدا کند.

دیگر علائم دندان درد که باید به آن رسیدگی کرد:

درد هنگام جویدن

حساسیت به سرما و گرما

خونریزی و یا ترشحات اطراف دندان یا لثه

تورم اطراف دندان و یا فک

ضربات و صدمات وارده به دندان

اگر  درد با باز کردن کامل دهان، بیشتر شود ممکن است منشأ درد، مفصل فکی گیجگاهی باشد.

 دلایل دندان درد


دندان درد می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که اصلی ترین آن موارد زیر می باشد:

التهاب مغز دندان

پوسیدگی دندان

سکته ی قلبی

فشردن یا ساییدن دندا ن ها بر هم

فرسودگی مینای دندان

التهاب لثه

نشانگان مفصل گیجگاهی فکی

فشار سینوس ها

درد قفسه سینه

گاهی ممکن است دندان درد آخر شب و یا یا آخر هفته که دیگر دسترسی به دندانپزشک نیست اتفاق بیفتد ، در این زمان فرد مجبور می شود برای تسکین درد به روش های خانگی روی آورد.در ادامه مطلب راه های درمان خانگی  دندان درد را بیان می کنیم:

 یخ رگ‌های خونی را منقبض می‌کند. با این کار جریان خون کندتر و آن قسمت از بافت بی‌حس می‌شود. این بی‌حسی کمک می‌کند تا درد، التهاب و تورم کاهش پیدا کند.


آب نمک


برای بسیاری از افراد، شستشو با محلول آب نمک می تواند راه درمانی اولیه برای دندان درد باشد. آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است و به کاهش التهاب و ترمیم زخم‌های دهان کمک می‌کند.

برای درمان سریع دندان درد با آب نمک، یک الی دو قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

روغن یا تکه‌های میخک

میخک درمان سنتی برای بی‌حس کردن اعصاب است؛ اوژنول که ترکیب شیمایی اصلی میخک است  یک بی‌حس کننده‌ی طبیعی است.

 برای استفاده از روغن و یا تکه های میخک یک یا دو قطره از روغن میخک را روی پنبه بریزید و روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید. در شرایط حاد می‌توانید از میخک پودر‌شده یا تکه‌های پودر نشده‌‌ی میخک هم استفاده کنید. میخک را کمی بجوید تا روغنش بیرون بیاید و حداکثر تا نیم ساعت روی دندانی که درد می‌کند نگاه دارید تا درد فروکش کند.

 نکته:توجه داشته باشید که نباید این روغن را مستقیما در دهان‌تان بریزید. ریختن مستقیم روغن میخک می‌تواند لثه‌ی حساس را تحریک کند و درد بیشتری در دندان ایجاد کند. همچنین مراقب باشید روغن روی زبان‌ یا سایر بخش‌های دهان‌تان نریزد.
دندان درد

کمپرس یخ


کمپرس سرد یا کیسه یخ درد دندان را آرام می‌کند؛ خصوصا اگر درد دندان به دلیل جراحی دندان و با التهاب لثه همراه باشد. می‌توانید یک کیسه یخ یا حتی یک کیسه از سبزیجات یخ‌زده داخل فریزر را از بیرون روی فک خود قرار دهید. برای تاثیر بهتر این کار را هر چند دقیقه یک بار انجام دهید .توجه داشته باشید که یخ را  روی صورت برای مدت طولانی قرار ندهید.

یخ رگ‌های خونی را منقبض می‌کند. با این کار جریان خون کندتر و آن قسمت از بافت بی‌حس می‌شود. این بی‌حسی کمک می‌کند تا درد، التهاب و تورم کاهش پیدا کند.

پودر فلفل قرمز و زنجبیل


فلفل قرمز و زنجبیل هر دو مسکن دارند و می توان از آنها به صورت جداگانه استفاده کرد. کپسایسینی که در این دو ادویه وجود دارد ،راه رسیدن پیام درد به مغز را مسدود می‌کند.

 برای استفاده از این دو ادویه هر یک از این مواد را در اندازه‌های مساوی با هم مخلوط کنید و بعد  مقدار کافی آب به آن اضافه کنید تا به صورت خمیر درآید. یک گلوله‌ی پنبه‌ای درست کنید و آن را در این ماده بغلتانید و تا زمانی که درد فروکش کند و کم شود و یا دیگر نتوانید سوزش آن را تحمل کنید روی دندانی که درد می‌کند نگه دارید. سعی کنید این مخلوط با لثه و زبان‌تان تماس پیدا نکند.

کیسه های چای نعناع


کیسه های چای مرطوب، بیشتر  برای آرام شدن پوست حساس استفاده می شود. نعناع خواص خیلی زیادی دارد که برای درمان درد استفاده می شود. می توانید از دو نوع چای کیسه ای نعناعی استفاده کنید. ابتدا یک کیسه چای سرد را بر روی ناحیه درد قرار دهید. کیسه چای را در فریزربگذارید، سپس آن را روی دندان قرار دهید. کیسه چای را حداقل 20 دقیقه روی محل درد قرار دهید. شواهد نشان داده است است که کیسه های چای می توانند درد را کم کنند. با این حال، مزایای طولانی مدت وجود ندارد، زیرا درد بعد از برداشتن کیسه چای برمی گردد.

آویشن


آویشن قوی ترین خواص ضد میکروبی همه روغنهای ضروری را ارائه می دهد. همچنین عناصر ضد قارچی، ضد عفونی کننده و دارویی دارد که برای تسکین درد مؤثر است و از بروز پوسیدگی دندان و بیماری های لثه جلوگیری می کند.این گیاه هم می تواند در تسکین درد دندان تاثیر گذار باشد.

یکی از تاثیرات آویشن ، تاثیر آن درمان عفونت‌های ریه مثل برونشیت و سرفه مزمن است. تیمول به عنوان ترکیب اصلی موجود در عصاره آویشن، دارای خاصیت ضدعفونی ‌کنندگی و ضدقارچ است. یک قطره از روغن اسانس یا چند قطره از روغن آویشن را در یک لیوان آب حل کنید و دهان خود را با آن شستشو دهید. روش دیگر اضافه کردن چند قطره روغن آویشن به همراه چند قطره آب به یک پنبه و فشار دادن آن روی دندان است.

 سیر مانند یک آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند و جلوی رشد باکتری‌هایی را که به دندان حمله کرده‌ا‌ند می‌گیرد.


پراکسید هیدروژن


پراکسید هیدروژن مانند آب‌نمک باکتری‌ها را می‌شوید و از محل دور می‌کند اما از آب‌نمک قوی‌تر است زیرا مستقیما می‌تواند میکروب‌ها را نابود ‌کند. این محلول به خصوص اگر دندان دردی همراه با تب و دهانی بدمزه دارید کمک می‌کند دقایقی از درد خلاص شوید.

 برای استفاده از این محلول مقداری محلول ۳ درصد پراکسید هیدروژن را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید و به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بگردانید و سپس بیرون بریزید و در آخر چند بار آب را در دهانتان بگردانید و بیرون بریزید.

 نکته: توجه داشته باشید که این محلول ، ماده‌ای قوی است. اگر آن را با آب مخلوط نکنید دهانتان دچار التهاب و سوزش می‌شود. همچنین نباید آن را قورت بدهید در غیر این صورت دچار مشکلاتی در معده و روده‌ها می‌شوید. برای همین بعد از گرداندن پراکسید هیدروژن در دهان‌تان لازم است آب هم بگردانید و بیرون بریزید.

 چای سیاه


چای سیاه پررنگ به دلیل دارا بودن تانین که ماده‌ای قابض است با کاهش التهاب می‌تواند به کاهش درد دندان کمک کند. برای استفاده از آن می‌توانید چای کیسه‌ای را که در کمی آب جوش خیسانده‌اید روی دندانی که درد می‌کند بگذارید.
دندان درد

سیر

سیر مانند یک آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند و جلوی رشد باکتری‌هایی را که به دندان حمله کرده‌ا‌ند می‌گیرد. برای تسکین درد دندان به دو روش می‌توان از سیر استفاده کرد. اول اینکه می‌توانید یک حبه سیر له شده را با کمی نمک مخلوط کنید و روی دندان قرار بدهید. راه دوم این است که یکی دو حبه سیر را بجوید. این کار را دو یا سه بار در روز تکرار کنید.

 سیر هم مانند دیگر روش های خانگی می تواند مسکن موقتی برای دندان باشد، زمانی که دندان درد ناشی از عفونت نباشد، اما اگر درد دندان ناشی از آنژین یا نشانگان‌ مفصل‌ گیجگاهی‌ فکی باشد ،سیر نمی‌تواند درد را حتی به‌طور موقت کاهش بدهد. به‌علاوه مصرف سیر یکی از دلایل بوی بد دهان است.

عصاره‌ی وانیل


الکل ،که یکی از مواد فعال موجود در عصاره‌ی وانیل است، به طور کلی به عنوان عامل بی‌حس‌کننده عمل می‌کند. از طرف دیگر عطر وانیل به اعتقاد بسیاری اثرات آرام‌بخش و تسکین دهنده دارد، این خاصیت‌ها می‌توانند به کاهش درد کمک کنند.

 نحوه استفاده از این عصاره انگشت خود را اندکی با عصاره‌ی وانیل تر کنید و به اطراف دندان‌تان بمالید. همچنین می‌توانید چند قطره از آن را روی گلوله‌ی پنبه‌ای بریزید و روی دندان‌تان قرار بدهید. و این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

 نکته: این شیوه به خصوص برای کودکان خطرناک است .چون با اینکه میزان الکل موجود در عصاره‌ی وانیل کم است، اما همچنان الکل است و حتی مصرف مقدار کمی الکل می‌تواند برای آنها خطرات جدی ایجاد کند.

اسپند


اسپند هم  یکی از بهترین راه‌های درمان خانگی دندان درد است. اسپند می‌تواند روشی مناسب برای درمان دندان درد در خانه باشد؛ علاوه بر این به درمان مشکلات دندانی مانند خونریزی لثه و التهابات آن کمک بسیاری می‌کند.

نحوه استفاده از اسپند برای کاهش درد دندان به این گونه است که نصف قاشق چای خوری پودر اسپند به همراه دو قاشق چای خوری آب لیمو را با هم مخلوط کنید. سپس آن را مقداری گرم کنید و پنبه را به این مخلوط آغشته کنید.پنبه را بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید تا درمان سریع دندان درد صورت بگیرد. روش دیگر آن است که مقداری اپسند را گرم کنید و سپس درون حفره دندان برای تسکین درد دندان قرار دهید.

پیاز


 از دیگر روش های تسکین دندان درد، استفاده از پیاز می باشد. پیاز خواص ضدعفونی کننده و ضد میکروبی دارد که برای دندان درد و مبارزه با عفونت دندان کمک بسیاری می‌کند.

 استفاده از پیاز در درمان دندان درد به این روش است که می‌توانید به مدت چند دقیقه مقداری پیاز را بجوید تا درد دندان تسکین یابد و اگر توانایی جویدن پیاز را ندارید، مقداری پیاز را به طور مستقیم برای درمان دندان درد بر روی دندان مورد نظر قرار دهید.

فلفل و نمک


فلفل و نمک یک ترکیب فوق العاده برای درمان دندان درد هستند، چون که خاصیت ضد التهابی، ضد باکتری و ضد درد دارند و توانایی بسیاری در درمان دندان درد دارند. همچنین فلفل و نمک می‌توانند به تسکین درد دندان کمک کنند.

برای درمان دندان درد با استفاده از فلفل و نمک می‌توانید مقدار مساوری پودر فلفل و نمک با چند قطره آب مخلوط کنید تا یک خمیر درست شود، این خمیر را به مدت چند دقیقه بر روی دندان قرار دهید، این کار را چند بار در روز انجام دهید تا دندان درد آرام شود.

فشار


گاهی استفاده از تکنیک‌های طب فشار می تواند درد دندان را کاهش دهد.به این روش که برای دو دقیقه با انگشت شست‌ نقطه‌ای از پشت دست دیگرتان را که در آن انتهای انگشت شست و اشاره به هم متصل می‌شوند، فشار دهید. این کار ترشح اندروفین‌ها (هورمون‌های احساس خوب تولیدشده در مغز) را آسان  می‌کند. این روش برای مادرانی که باردار هستند محدودیتی ندارد.

استفاده از ابزار مخصوص دندان‌های حساس


اگر مشکل مربوط به لثه‌های در حال تحلیل‌رفتن باشد این کار دردی که از برخورد غذای گرم و سرد با دندان‌تان رابه وجود می آورد، تا حد زیادی کاهش می‌دهد. وقتی بافت لثه‌ها تحلیل برود عاج دندان زیر مینا در معرض محیط دهان قرار می‌گیرد. عاج دندان قسمتی حساس است و با تغییر دما واکنش نشان می‌دهد. از مسواک‌های نرم‌تر استفاده کنید تا از بافت لثه‌ی باقی‌مانده محافظت کنید و از تخریب بیشتر آن جلوگیری کنید.

 خیار هم برای کاهش دندان موثر می باشد.برای استفاده از آن ،خیار را تکه کنید و آن را روی ناحیه درد نگه دارید. اگر خیار سرد است، آن را به دمای اتاق برسانید. همچنین می توانید خیار را با کمی نمک در دهان قرار دهید.


روغن پونه کوهی


چند قطره از این روغن را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید، سپس پنبه را با مخلوط آغشته کنید. می توانید روغن زیتون را آب آشامیدنی جایگزین کند.

 سیب زمینی


استفاده از سیب زمینی هم می تواند دندان درد را کاهش دهد .در این روش سیب زمینی تازه را خرد کنید  و در محل درد نگه دارید. همچنین می توانید تکه ای سیب زمینی خام را له کنید، با کمی نمک مخلوط کنید و از پودر آن استفاده کنید.


خیار


خیار هم برای کاهش دندان موثر می باشد.برای استفاده از آن ،خیار را تکه کنید و آن را روی ناحیه درد نگه دارید. اگر خیار سرد است، آن را به دمای اتاق برسانید. همچنین می توانید خیار را با کمی نمک در دهان قرار دهید.

برگ اسفناج


برگ اسفناج هم برای کاهش دندان درد موثر می باشد .برگ اسفناج خام اثر مشابهی با برگ گواوا دارد. به سادگی برگ های اسفناج خام را بجوید یا آن را تبدیل به خمیر کنید و در برابر منطقه آسیب دیده قرار دهید.

زردچوبه


زردچوبه ادویه جادویی است مانند چرک خشک قوی برای عفونت دندان عمل میکند - به نظر می رسد هیچ کاری وجود ندارد که این گیاه شگفت انگیز نتواند انجام دهد. علاوه بر تمام مزایای بهداشتی آن، این ادویه به عنوان یک درمان طبیعی برای درد دندان به مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده دارای خواص ضدعفونی کننده، ضد درد و ضد باکتری قوی است که می تواند درد را متوقف کند. همچنین در برابر عفونت دندان و لثه و همچنین آبسه های مضر نیز مناسب است. برای استفاده از زردچوبه، یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به مقدار کمی آب مخلوط کنید. پنبه را داخل مخلوط قرار دهید و سپس آن را داخل دهان خود در ناحیه آسیب دیده قرار دهید. همچنین می تواند به طور مستقیم استفاده شود یا با عسل آلی خام، که خواص ضد باکتری قوی دارد، آن را همراه کنید.
 
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .